Je me suis réveillé vers cinq heures quarante. J’ai mal partout, mais je sais que c’est dû au changement de couche, et puis, on n’a plus vingt ans.
Je me laisse envahir à nouveau par le silence qui m’entoure. J’entends néanmoins le va et vient de l’équipage qui s’affaire autour du camp. Cela me rappelle que Béchir avait indiqué que nous prendrions le petit déjeuner vers sept heures.
A six heures je réveille Evelyne et nous commençons à ranger nos affaires. Mettre à portée ce dont nous estimons avoir besoin pendant la journée et emballer ce dont on n’aura pas besoin avant le soir. Première friction avec Evelyne. Elle ne trouve plus ses pastilles Aquatab, pour purifier l’eau, et comme je lui dis de chercher, elle panique. Je sais bien que lui ai passé trois plaquettes de dix pastilles chacune. Elle les trouve finalement. Tout rentre dans l’ordre. Elle s’excuse de s’être emportée mais, malgré que j’ai l’habitude c’est quand même pénible.

La rosée à l’extérieur et la condensation à l’intérieur ont fait monter l’humidité ambiante dans la tente à un peu plus de 80%. La température, sans être froide est tout de même fraîche : environ six degrés. Dès que le soleil a pointé son museau tout commence à se réchauffer comme par enchantement.
Nous observons Ibrahim qui est en train de chipoter aux braises, lorsque nous apprenons avec étonnement qu’il est en train de cuire un pain dans le sable. Il s’agit de « la taguella », pain typique touareg. Nous prenons quelques photos de ses manipulations et je me promets d’être plus attentif la prochaine fois.
Le petit déjeuner consiste en quelques morceaux de ce pain, encore chaud, je dirais même brûlant, et un peu de confiture de coing ou fromage genre « Vache qui rit ». Le tout accompagné du thé ou du café, au choix. Je prends du thé qui comme la veille a un goût spécial, fort, différent du thé à la menthe auquel je suis habitué. Je me demande même s’il y a de la menthe.
Après le petit déjeuner nous démontons les tentes et les mettons tant bien que mal dans leurs sacs respectifs.
Je vérifie que mes affaires de la journée soient bien prêtes : mon sac à dos, , le gilet, le K-way, la gourde pleine et purifiée, l’appareil photo, le chèche, la crème solaire, les lingettes humides et les désinfectantes, etc.
Un des chameliers a été les récupérer et on commence à les charger. Nous, les touristes, ne savons pas trop bien quoi faire, ce qu’on attend de nous. Je voudrais aider, mais j’ai peur d’être plutôt une gêne qu’un renfort. J’imagine que peu à peu, comme dans toute situation du genre, chacun trouvera sa place et ses attributions.
Finalement nous levons le camp vers huit heures quarante cinq.

Nous traversons une sorte de point d’eau, avec un abreuvoir et un bâtiment carré qui sert probablement de refuge en cas ou par mauvais temps.
Au fur et à mesure que nous avançons, je suis un peu déçu. Ce n’est pas le désert que j’imaginais et je regrette un peu de ne pas avoir choisi Tamanrasset.
En effet, il y a partout de signes de passage de véhicules tout terrain, au loin on voit des constructions, sommaires certes, mais humaines, et puis, cette clôture du parc Djebil qui s’étend, avec ses piquets blancs, à perte de vue.
Nous croissons un troupeau de moutons et en attendant que l’équipe chamelière, qui s’était arrêté pour faire boire les chameaux, nous rattrape Béchir discute avec le berger.

Nous commençons à traverser une étendue de petites dunes, pas plu hautes que nous-mêmes mais qui commencent à donner une autre caractère la randonnée. La plaine caillouteuse a laissé la place à une étendue de sable qui, suite à la rosée ou les pluies de la semaine dernière, est très humide. Fort étonnant lorsqu’on pense qu’on est soi-disant dans le désert.
Il y a pas mal de végétation, un autre fait étonnant. Pas un seul arbre, mais des arbustes isolés par ci par là, parfois pas plus hauts que trois pommes, parfois plus hauts que nous.
A observer la disposition du sable on a du mal à déterminer la direction du vent dominant. Au moins moi je n’y parviens pas. D’après mes lectures sur le sable, une dune, aussi petit ou grande soit elle, offre une pente douce au vent et une abrupte de l’autre côté. Le sable poussé par le vent remonte la pente douce et retombe. C’est cela aussi qui fait partie du déplacement des dunes. Mais, que dire, lorsque l’on se trouve devant un cratère avec plante au milieu et tout autour du sable ? Ma seule interprétation est que le vent peut souffler de n’importe quelle direction.
Malgré que nous nous éloignons peu à peu il y a encore e temps à autre des traces de passage de véhicules tout terrain.
J’entends au loin un bruit de moteur, mais à la puissance je conclus assez vite qu’il s’agit d’un autochtone. En effet, quelques minutes plus tard il passe près de nous et il nous salue, puis s’éloigne sur sa mobylette enrhumée.
Le soleil est de plus en plus pressant, même qu’il y a des nuages éparses. Une brise légère aide à donner l’impression de fraîcheur. Je mesure de temps en temps la température qui reste un peu en dessous des 30 degrés. Le chèche, contrairement à l’impression chaude qu’il donne, s’avère très pratique. En effet il garde une certaine humidité de ma transpiration qui avec le vent rafraîchit quelque peu. En outre, selon comme il est noué il peu protéger les oreilles et la figure du soleil.
On va bientôt faire une halte. Béchir commence à ramasser du bois. C’est le signe que dans les minutes qui suivent il va chercher un emplacement. En moins de temps qu’il faut pour le dire, le feu est allumé. Les chameaux ont été déchargés, ce qui m’indique qu’on va rester un bon moment sur place.
On a marché environ trois heures et demie, avec deux petites pauses de moins de dix minutes pour boire un peu et manger un biscuit.
Chacun cherche un emplacement plus ou moins à l’ombre. Comme je n’aime pas trop être couché, je déambule, j’observe, j’analyse, je réfléchis, j’essaie de trouver des réponses aux questions que je me pose.
Le groupe sans être pas encore soudé, n’est pas trop hétérogène. Lionel, Frédéric, Isabelle et Babeth semblent être assez habitués à marcher. Andrée, chapeau !, à ses septante ans elle est en pleine forme. Françoise aussi, elle marche assez bien. Nous, je nous connais. Je sais de la résistance d’Evelyne ainsi que son point faible : le bavardage.
J’observe Béchir, en train de couper les légumes : des tomates, des jeunes pousses d’oignon, des carottes, des choux, du citron, etc. il y ajoute aussi un boîte de thon.
Même si j’ai apprécié le couscous d’hier soir je devrais faire un effort pour en manger tous les jours. A ma grande surprise c’est une sorte de taboulé froid délicieux. Je crois qu’il a ajouté aussi du céleri rave. Il a certainement ajouté des épices. Le tout avec la taguella qu’Ibrahim vient de cuire.
Cette fois-ci, je l’ai observé : Tout d’abord il allume le feu avec des grosses branches pour se constituer un bon brassier. Dont la dimension est proportionnelle au diamètre du pain qu’on prépare. Pendant que le feu fait des braises, dans une bassine ou cuvette métallique en émail (appelée topsi, selon certains sites) il met des poignées de farine un peu de sel et de l’eau. Il pétrit la pâte en ajoutant un peu d’eau au besoin, jusqu’à ce qu’elle ait la consistance voulue. Pendant que celle-ci se repose couverte d’un tissu, il s’occupe à nouveau du feu. Il l’arrange de
sorte à avoir un rond de braises. Pas loin il fait un monticule de sable qu’il couvre d’un sac blanc (la couleur, n’a pas d’importance. J’imagine que c’est le sac qu’il avait à portée de main) sur ce sac qui se trouve donc sur le monticule de sable, il y dépose la pâte toujours enveloppée dans le tissu bleu qu’il écarte. Petit à petit, il commence à étirer la pâte qui au départ est en forme de boule, pour lui donner une forme circulaire. En fait le monticule de sable lui sert de support pour étirer la pâte, du sommet vers la base. Quand il est satisfait de la dimension il écarte les braises à même le sable et y dépose la « grosse pizza » qu’il recouvre immédiatement de braises. Il surveille le bouillonnement en recouvrant de sable les éclatements de pâte éventuels. Après quelques minutes, une dizaine, il donne des petits coups de bâton en surface pour contrôler la consistance et par conséquent le degré de cuisson. C’est l’expérience qui lui dicte le moment de retourner la pâte. Toujours à l’aide du bâton, il met en évidence les limites ou bords extérieurs de la taguella qu’il ramasse à mains nues et qu’il retourne prestement. Il recouvre à nouveau de braises et surveille la cuisson.
En gros entre le début et la fin cela prend à peine trente minutes. Lorsqu’il considère que la cuisson est finie il sort le pain des braises qu’il dépose sur le sac blanc et à l’aide du tissu bleu il fouette les deux surfaces afin de faire partir le sable et les braises qui seraient restées accrochées. Il ne reste plus qu’à couper et manger.
Les braises restantes servent à chauffer l’eau du thé et brûler en fin les déchets éventuels.
Nous mangeons la délicieuse salade avec le pain brûlant par endroits. En guise de dessert nous recevons une orange chacun. Orange au goût authentique.
L’équipage mange avec nous, mais pas exactement à la même « table », il y a une sorte de barrière invisible, qui fait que tout en étant avec nous ils restent un peu en écart.
Après le dessert, nous buvons le thé, que j’apprécie particulièrement, même si je ne me suis pas encore fait au goût. C’est l’anachronisme que de boire chaud par une chaleur pareille.
Béchir annonce que nous allons faire une sieste. Sur ce fait, il se lève, il prend sa djellaba, et se couche l’ombre d’un arbuste en se couvrant complètement. Je le soupçonne de s’endormir immédiatement.
A notre tour, chacun cherche plus ou moins maladroitement son coin d’ombre, ou pas d’ombre du tout. Ibrahim, a l’instar de Rida, soit ils profitent d’une ombre, soit ils la fabriquent avec une couverture sur un arbuste, avec un matelas plié en verticale, etc. les moyens sont illimités, la seule limite est l’imagination.
Je profite fidèle à moi-même pour me retirer et profiter du silence. J’ai essayé d’écrire mais la brise, aussi légère soit elle, elle charrie une fine poussière de sable qui se dépose sur le papier et fait faire des ratés à mon stylo. Il grince, j’ai bon lui souffler dessus, quelques secondes plus tard d’autres poussières s’y déposent. J’abandonne l’écriture donc. Un besoin naturel m’oblige à m’écarter quelque peu. J’ai avec moi tout ce qu’il faut : le papier toilette, les lingettes humides et la boîte d’allumettes. Une action aussi simple demande tout de même un moment de réflexion car n’ayant pas fini avec le papier, pendant que je me sers une deuxième fois, voilà le premier qui s’envole. Merde !!! c’est le cas de le dire. Bon, je le ramasserai plus après. Un, mais pas deux. Le deuxième je le coince, cloue dans le sable avec une petite branche. Principe que j’adopterai pour le futur.
Je ne sais pas d’où, mais je n’ai pas fini qu’in flopée de mouches bourdonnantes sont déjà à l’ouvrage. Je pars à la recherche du morceau qui s’est envolé et qui par hasard s’approchait déjà du groupe. Je retourne et je brûle les papiers.
C’est sur les consignes de l’agence que j’agis ainsi tout comme les autres. Cela me paraît un bon conseil et une bonne manière de préserver l’espace naturel, de nos déchets. Leçon à tirer de cette première expérience : le bâtonnet et/ou une pierre.
Peu à peu le camp s’anime. Les chameliers partent à la recherche des chameaux que malgré être entravés parviennent à s’éloigner de quelques centaines de mètres. Nous faisons le plein d’eau dans nos gourdes.
Lorsque les chameaux sont de retour, nous aidons à les charger du mieux que nous le pouvons.
Nous nous mettons en route vers quinze heures, sous un soleil de plus en plus lourd. Nous nous enfonçons aussi beaucoup plus dans les dunes car elles on perdu la consistance solide que leur donnai la rosée de la nuit. Cela me rassure et me satisfait en même temps.
Malgré le sable il n’est pas trop difficile d’avancer car après tout ce n’est pas l’été el le sable n’est pas aussi sec qu’il a l’air. Le paysage est magnifique. Le groupe s’étire Béchir en tête et chacun avance selon son rythme ou pensées.
J’observe les traces de Béchir, elles sont presque imperceptibles : des semelles plates avec une légère traînée à la base du pied droit. Il avance d’un pas qu’on cataloguerait de nonchalant, comme s’il était en promenade. Mais sa foulée est sûre et régulière. De plus il ne fait aucun effort inutile. Il n’aborde pas les dunes de front mais en les louvoyant sur le côté. Lorsqu’il en est au sommet il suit les crêtes autant que possible. Nos traces, par contre, ont l’air du passage d’un troupeau. Semelles avec beaucoup de relief, des formes géométriques, des inscriptions : « Aigle », « Vibram », etc.
Les traces de Béchir se fondent et disparaissent en quelques minutes. D’ailleurs, pendant un moment, au plus dense des dunes il a laissé traîner son bâton pour nous faciliter l’avancement dans son sillage. J’essaie de suivre son chemin afin d’économiser moi-même l’energie.
Après une halte regroupement au sommet des dunes, nous entamons une descente vers ce qu’on pourrait appeler une petite vallée où les arbustes sont en abondance et où l’on trouvera par conséquent du bon bois pour faire le feu. Nous faisons l’arrêt définitif à dix-sept heures.
J’entends au loin un bruit de moteur, mais à la puissance je conclus assez vite qu’il s’agit d’un autochtone. En effet, quelques minutes plus tard il passe près de nous et il nous salue, puis s’éloigne sur sa mobylette enrhumée.

On va bientôt faire une halte. Béchir commence à ramasser du bois. C’est le signe que dans les minutes qui suivent il va chercher un emplacement. En moins de temps qu’il faut pour le dire, le feu est allumé. Les chameaux ont été déchargés, ce qui m’indique qu’on va rester un bon moment sur place.
On a marché environ trois heures et demie, avec deux petites pauses de moins de dix minutes pour boire un peu et manger un biscuit.

Le groupe sans être pas encore soudé, n’est pas trop hétérogène. Lionel, Frédéric, Isabelle et Babeth semblent être assez habitués à marcher. Andrée, chapeau !, à ses septante ans elle est en pleine forme. Françoise aussi, elle marche assez bien. Nous, je nous connais. Je sais de la résistance d’Evelyne ainsi que son point faible : le bavardage.
J’observe Béchir, en train de couper les légumes : des tomates, des jeunes pousses d’oignon, des carottes, des choux, du citron, etc. il y ajoute aussi un boîte de thon.
Même si j’ai apprécié le couscous d’hier soir je devrais faire un effort pour en manger tous les jours. A ma grande surprise c’est une sorte de taboulé froid délicieux. Je crois qu’il a ajouté aussi du céleri rave. Il a certainement ajouté des épices. Le tout avec la taguella qu’Ibrahim vient de cuire.
Cette fois-ci, je l’ai observé : Tout d’abord il allume le feu avec des grosses branches pour se constituer un bon brassier. Dont la dimension est proportionnelle au diamètre du pain qu’on prépare. Pendant que le feu fait des braises, dans une bassine ou cuvette métallique en émail (appelée topsi, selon certains sites) il met des poignées de farine un peu de sel et de l’eau. Il pétrit la pâte en ajoutant un peu d’eau au besoin, jusqu’à ce qu’elle ait la consistance voulue. Pendant que celle-ci se repose couverte d’un tissu, il s’occupe à nouveau du feu. Il l’arrange de


Les braises restantes servent à chauffer l’eau du thé et brûler en fin les déchets éventuels.
Nous mangeons la délicieuse salade avec le pain brûlant par endroits. En guise de dessert nous recevons une orange chacun. Orange au goût authentique.
L’équipage mange avec nous, mais pas exactement à la même « table », il y a une sorte de barrière invisible, qui fait que tout en étant avec nous ils restent un peu en écart.
Après le dessert, nous buvons le thé, que j’apprécie particulièrement, même si je ne me suis pas encore fait au goût. C’est l’anachronisme que de boire chaud par une chaleur pareille.
Béchir annonce que nous allons faire une sieste. Sur ce fait, il se lève, il prend sa djellaba, et se couche l’ombre d’un arbuste en se couvrant complètement. Je le soupçonne de s’endormir immédiatement.
A notre tour, chacun cherche plus ou moins maladroitement son coin d’ombre, ou pas d’ombre du tout. Ibrahim, a l’instar de Rida, soit ils profitent d’une ombre, soit ils la fabriquent avec une couverture sur un arbuste, avec un matelas plié en verticale, etc. les moyens sont illimités, la seule limite est l’imagination.
Je profite fidèle à moi-même pour me retirer et profiter du silence. J’ai essayé d’écrire mais la brise, aussi légère soit elle, elle charrie une fine poussière de sable qui se dépose sur le papier et fait faire des ratés à mon stylo. Il grince, j’ai bon lui souffler dessus, quelques secondes plus tard d’autres poussières s’y déposent. J’abandonne l’écriture donc. Un besoin naturel m’oblige à m’écarter quelque peu. J’ai avec moi tout ce qu’il faut : le papier toilette, les lingettes humides et la boîte d’allumettes. Une action aussi simple demande tout de même un moment de réflexion car n’ayant pas fini avec le papier, pendant que je me sers une deuxième fois, voilà le premier qui s’envole. Merde !!! c’est le cas de le dire. Bon, je le ramasserai plus après. Un, mais pas deux. Le deuxième je le coince, cloue dans le sable avec une petite branche. Principe que j’adopterai pour le futur.
Je ne sais pas d’où, mais je n’ai pas fini qu’in flopée de mouches bourdonnantes sont déjà à l’ouvrage. Je pars à la recherche du morceau qui s’est envolé et qui par hasard s’approchait déjà du groupe. Je retourne et je brûle les papiers.
C’est sur les consignes de l’agence que j’agis ainsi tout comme les autres. Cela me paraît un bon conseil et une bonne manière de préserver l’espace naturel, de nos déchets. Leçon à tirer de cette première expérience : le bâtonnet et/ou une pierre.
Peu à peu le camp s’anime. Les chameliers partent à la recherche des chameaux que malgré être entravés parviennent à s’éloigner de quelques centaines de mètres. Nous faisons le plein d’eau dans nos gourdes.

Nous nous mettons en route vers quinze heures, sous un soleil de plus en plus lourd. Nous nous enfonçons aussi beaucoup plus dans les dunes car elles on perdu la consistance solide que leur donnai la rosée de la nuit. Cela me rassure et me satisfait en même temps.
Malgré le sable il n’est pas trop difficile d’avancer car après tout ce n’est pas l’été el le sable n’est pas aussi sec qu’il a l’air. Le paysage est magnifique. Le groupe s’étire Béchir en tête et chacun avance selon son rythme ou pensées.
J’observe les traces de Béchir, elles sont presque imperceptibles : des semelles plates avec une légère traînée à la base du pied droit. Il avance d’un pas qu’on cataloguerait de nonchalant, comme s’il était en promenade. Mais sa foulée est sûre et régulière. De plus il ne fait aucun effort inutile. Il n’aborde pas les dunes de front mais en les louvoyant sur le côté. Lorsqu’il en est au sommet il suit les crêtes autant que possible. Nos traces, par contre, ont l’air du passage d’un troupeau. Semelles avec beaucoup de relief, des formes géométriques, des inscriptions : « Aigle », « Vibram », etc.

Après une halte regroupement au sommet des dunes, nous entamons une descente vers ce qu’on pourrait appeler une petite vallée où les arbustes sont en abondance et où l’on trouvera par conséquent du bon bois pour faire le feu. Nous faisons l’arrêt définitif à dix-sept heures.

Il y a assez de vent ce qui rend difficile la fixation de la tente. Je n’ai pas eu la même tente qu’hier. Ce n’est pas un drame, mais j’avais pris soin de bien fermer toutes les tirettes et m’assurer de plier au mieux le toit, qui d’ailleurs, est encore mouillé.
Andrée et Françoise ont quelques difficultés avec le vent. Leur tente s’est envolée, de quelques mètres. Il n’y a rien de cassé. Avec l’aide des autres, je ne sais plus si Lionel ou les chameliers, ils la fixent à un autre endroit.
Avec Evelyne, nous mettons des pierres autour de la tente ainsi que du sable.
Le rituel du soir s’installe. Lorsque la tente est montée et assurée on se lave avec les gants moussants et trois gouttes d’eau, puis rincer avec les lingettes humides et on est « propre »
Mes habits du soir sont prêts, depuis ce matin, dans mon sac en plastique hermétique au sable et à la pluie « éventuelle ».
Andrée et Françoise ont quelques difficultés avec le vent. Leur tente s’est envolée, de quelques mètres. Il n’y a rien de cassé. Avec l’aide des autres, je ne sais plus si Lionel ou les chameliers, ils la fixent à un autre endroit.
Avec Evelyne, nous mettons des pierres autour de la tente ainsi que du sable.
Le rituel du soir s’installe. Lorsque la tente est montée et assurée on se lave avec les gants moussants et trois gouttes d’eau, puis rincer avec les lingettes humides et on est « propre »
Mes habits du soir sont prêts, depuis ce matin, dans mon sac en plastique hermétique au sable et à la pluie « éventuelle ».

Le souper est prêt. Ce n’est pas du couscous, mais une sorte de ragoût, précédé d’un chorba avec des pâtes. Comme dessert nous avons des dattes et le thé.
L’ambiance est très bonne. Le soleil s’est couché vers dix-huit heures vingt. Il fait sombre, plutôt noir et nous sommes tous assis autour du feu à discuter, rigoler. Le crépitement du bois, la lueur des flammes, le vent, les étoiles, le silence enveloppant …. Françoise croit voir une flèche en Venus, « l’étoile du berger », nous la taquinons et puis élaborons des commentaires autour des étoiles, commettes, satellites, astéroïdes, etc. en musique cela s’appellerait variations ou improvisations sur un thème. Peu à peu la fatigue se fait sentir et nous nous retirons pour dormir.
Ibrahim vient me demander si je peux lui prêter ma lampe frontale car il ne retrouve plus un des chameaux. En attendant qu’il revienne je prépare mes affaires de demain. C’est une de mes « manies » que d'essayer d’anticiper. Je peux toujours me tromper mais je joue avec une marge d’erreur minime, d’autant plus que je n’ai pas des dizaines de possibilités.
Ibrahim est revenu. Je me dis qu’à la fin de la semaine on lui donnera une de nos lampes en guise de pourboire extra. J’en parle à Evelyne et elle est sur la même longueur d’onde.
Ibrahim vient me demander si je peux lui prêter ma lampe frontale car il ne retrouve plus un des chameaux. En attendant qu’il revienne je prépare mes affaires de demain. C’est une de mes « manies » que d'essayer d’anticiper. Je peux toujours me tromper mais je joue avec une marge d’erreur minime, d’autant plus que je n’ai pas des dizaines de possibilités.
Ibrahim est revenu. Je me dis qu’à la fin de la semaine on lui donnera une de nos lampes en guise de pourboire extra. J’en parle à Evelyne et elle est sur la même longueur d’onde.
!!!!!!ATTENTION the following is a raw automatic translation that needs to be checked and corrected, it will be done in the next days !!!!!!!!!!!
I awoke about five hours forty. I have badly everywhere, but I know that it is due to the change of layer, and then, one is no longer twenty years.
I allow myself again to invade by the silence which surrounds me. I hear nevertheless the comings and goings of the crew which is itself busy around the camp. That reminds me that Béchir had shown that we would take breakfast about seven hours.
At six hours I awake Evelyne and we start to arrange our business. Put within scope that which we consider to need during the day and to pack that of which one will not need before the evening. First friction with Evelyne. She no longer finds her Aquatab pellets, to purify water, and as I say it to seek, it panics. I know although passed to it three plates of ten pellets each one. She finds them finally. All enters into the order. It apologises for having taken itself away.
Although I have the practice it is nevertheless painful.
We bring out our bags and leave the open large tent for it to dry a maximum. The dew outside and condensation inside had the ambient humidity in the tent at slightly more than 80% assembled. The temperature, without being cold is all the same fresh: approximately six degrees. As soon as the sun pointed its muzzle all starts to be heated as by enchantment.
We observe Ibrahim who is in the train of chipoter to the embers, when we learn with astonishment that it is to cook a bread in sand. This involves "the taguella", Tuareg typical bread. We take some photographs of its manipulations and I promise me to be more attentive the next time.
Breakfast consists of a few pieces of this bread, still hot, I would say even extreme, and a little quince or kind cheese jam "Cow who laughs". The whole accompanied by the tea or by coffee, to the choice.
I take of the tea which as the day before has a special taste, extremely, different of the mint tea to which I am become accustomed.
I wonder even whether there is mint.
After breakfast we dismount the tents and put them after a fashion in their respective bags.
I check that my business of the day be quite ready: my rucksack, the waistcoat, the K-way, the full and purified flask, the camera, the chèche, sun lotion, the wet lingettes and disinfecting them, etc.
One of the chameliers was recover them and one starts to seek them.
We, the tourists, do not know too well who make, what one expects from us. I would like to help, but I am afraid to be an embarrassment rather than a reinforcement. I imagine that gradually, as in any situation of the kind, each one will find its place and its attributions.
Finally we raise the camp about eight hours forty-five.
We advance on a stony and fine sand plain, still wet of the dew.
We cross a kind of water point, with a feeding trough and a square building which probably serves as a refuge in cases or by bad weathers.
As we advance, I am disappointed slightly. It is not the desert that I imagined and I regret slightly not having chosen Tamanrasset.
Indeed, there is everywhere of signs of all-roads vehicle passage, in far constructions, synopses certainly, but human are seen, and then, this fence of the Djebil park which expands, with its white stakes, to loss of sight.
We grow a sheep herd and while awaiting that the chamelière team, which had stopped to give a drink to the camels, catches up with us Béchir discusses with the shepherd.
We take up again the road by gradually moving away us from our camping. We start to cross an extent of small dunes, not higher than ourselves but which starts to give another character the excursion.
The stony plain left the place to a sand extent which, as a result of the dew or the rains of last week, is very wet. Extremely astonishing when it is thought that one is supposedly in the desert. There is badly vegetation, another astonishing fact. Not only one tree, but of the shrubs isolated by Ci thereby, sometimes not higher than three apples, sometimes higher than we.
To observe the provision of sand one has difficulty in determining the direction of dominant wind. At least me I do not arrive. According to my readings on sand, a dune, and so small or large i.e. it, gives a soft slope to wind and an abrupt on the other side. The sand pushed by wind goes up the soft slope and falls down. It also is that which forms part of the displacement of the dunes. But, what say, when one is in front of a crater with plant in the middle and all around sand? My only interpretation is that wind can blow of any direction.
Although we gradually move away there is still e time with other of the all-roads vehicle passage traces.
I hear to far engine noise, but to the power I conclude rather quickly that it is an autochthonous. Indeed, a few minutes later he passes near us and he greets us, then moves away on his caught cold light motor cycle.
The sun is increasingly pressing, same as there are clouds scattered.
A breeze slight aid to give the freshness impression. I measure from time to time the temperature which remains slightly underneath the 30 degrees. The chèche, contrary to the hot impression that it gives, proves very practical. Indeed it keeps a certain humidity of my perspiration which with wind refreshes somewhat. Moreover, according to as it is tied it protect the ears and the figure of the sun little.
One will soon make a halt. Béchir starts to collect wood. It is the sign that within the next few the minutes which it will seek a site.
Less of time that are needed to say it, fire is lit. Camels were discharged, which shows to me that one will remain a right moment on the spot.
One went approximately three and a half hours, with two small pauses of less than ten minutes to drink slightly and eat a biscuit.
Each one seeks a site more or less to the shade. As I do not like too much to be lying, I saunter, I observe, I analyse, I reflected, I try to find replies to the questions that I place myself.
The group without not being welded yet, is not too heterogeneous.
Lionel; Frédéric, Isabelle and Babeth seem enough to be become accustomed to go. Andrée, cap!, at its seventy years it is in full form. Françoise too, it goes rather well. We, I know us. I know of the resistance of Evelyne and her weak point: chattering.
I observe Béchir, cutting the vegetables: tomatoes, young onion growths, carrots, cabbages, lemon, etc it adds also a box of tuna to.
Even if I appreciated the couscous of evening yesterday I should make an effort to eat some every day. At my major surprise it is a kind of taboulé delicious cold. I believe that he also added black radish celery. He certainly added spices. The whole with the taguella that Ibrahim has just cooked.
This time, I observed it: First of all he lights fire with large branches to constitute oneself a good brassier. Which the dimension is proportional to the diameter of the bread that is prepared. While fire makes embers, in a basin or metal basin in enamel (called topsi, according to certain sites) it puts flour handles slightly of salt and of water. It kneads the paste by adding a little water if need be, until it has required consistency. While it rests covered with a tissue, it again deals with fire. It arranges it in order to have an ember round. Not far it makes a sand monticule that it covers with a white bag (the colour, is not of an importance. I imagine that it is the bag that he had within reach) on this bag which is therefore on the sand monticule, it deposits the paste still wrapped in the blue tissue that he draws aside. Little by little, he starts to stretch the paste which at the start is in the form of a ball, to give it a circular form. In fact the sand monticule serves it as a support to stretch the paste, from the top towards the base. When it is satisfied of the dimension it draws aside the embers with same sand and deposits the "large pizza" that it covers immediately with embers. It supervises the boiling by covering of sand possible paste burstings.
After a few minutes, ten, it gives small stick knocks on the surface to check consistency and consequently the degree of carbonisation. It is the experiment which dictates it the moment to turn over the paste.
Still using the stick, it demonstrates the external limits or edges of the taguella that it collects with naked hands and that it turns over prestement. It again covers with embers and supervises cooking.
Approximately between the beginning and the end that takes hardly thirty minutes. When he considers that cooking is finished it brings out the bread of the embers that it deposits on the white bag and using the blue tissue it whips both surfaces in order to make sand and the embers which would have remained leave hung. It now remains only to cut and eat.
The remaining embers are useful for heating the water of the tea and for burning in end possible waste.
We eat the delicious salad with the extreme bread by places. As a dessert we receive an orange each one. Orange to the authentic taste.
The crew eats with us, but not exactly in the same "table", there is a kind of invisible barrier, which has the effect that while being with us they remain slightly in divergence.
After the dessert, we drink the tea, that I appreciate particularly, even if I am not made to me to the taste yet. It is anachronism only to drink heat by similar heat.
Béchir announces that we will make a nap. On this fact, it rises, it takes its djellaba, and lays himself the shade of a shrub while covering himself completely. I suspect it of falling asleep immediately.
In our turn, each one seeks its corner of shade more or less awkwardly, or no shade of the whole. Ibrahim, like wrinkled, either they profit from a shade, or they manufacture it with a cover on a shrub, with a mattress folded in vertical, etc means are unlimited, the only limit is imagination.
I profit faithful with myself to withdraw oneself and profit from silence. I tried to write but the breeze, and so light i.e. it, it carts fine sand dust which settles on paper and arranges for misfires with my pen. He squeaks, I have good it blow above, a few seconds later of other dust settle. I give writing up therefore.
Nature's needs compel me to draw aside somewhat. I have with me all what is required: toilet paper, the wet lingettes and the box of matches. An action also simple request all the same a reflection moment because not having finished with paper, while I serve me a second time, here is the first which flies away. Shit!!! it is the case to say it. Good, I will collect it more afterwards. One, but not two. The second I wedge it, nail in sand with a small branch.
Principle that I will adopt for the future.
I do not know from where, but I finished only in flopée of flies bourdonnantes already are to the work. I leave to the research of the piece which flew away and which by chance already approached the group. I return and I burn papers.
It is on the instructions of the agency that I thus acted just like the others. That appears a good council to me and a good manner of preserving natural space, of our waste. Lesson to be learnt from this first experience: the stick and/or a stone.
Gradually the camp manages itself. Chameliers leave to the research of the camels whom despite being impeded manage to move away from a few hundred metres. We fill the tank with water in our flasks.
When camels are back, we help to charge them with best than we can it.
We get under way about fifteen hours, under an increasingly heavy sun.
We insert to us also much more in the dunes because they one lost solid consistency that gave them the dew of the night. That reassures me and satisfies me at the same time.
Despite sand it is not too difficult to advance because after all it sand is not the El summer is not as dry than it seems. The landscape is splendid. The group stretches itself Béchir at the head and each one advances according to its rhythm or thoughts.
I observe the Béchir traces, they are almost unperceivable: flat soles with a light trail to the base of the straight foot. It advances of a step that would be catalogued of nonchalant, as if it was in walk. But its tread is sure and regular. Moreover it makes no useless effort. It does not approach the face dunes but by wavering them on the side. When it is at the top it follows the peaks as much as possible. Our traces, on the other hand, seem of the passage of a herd. Soles with a great deal of relief, geometrical forms, registrations: "Eagle", "Vibram", etc.
The Béchir traces are based and disappear in a few minutes. Moreover, for a moment, to the most dense one of the dunes it allowed to trail its stick to facilitate us the progress in its wake. I try to follow his way in order to save myself energy.
After a regrouping halt at the top of the dunes, we start a descent towards what one could call a small valley where shrubs are in abundance and where one will find consequently good wood to make fire.
We make the final adoption at seventeen hours.
We discharge the camels and seek a site to install the tents. Two groups were done quite naturally: Lionel, Frédéric, Isabelle and Babeth of a coast and Françoise, Andrée and us other. There is no rivalry, this involves quite simply because they knew each other already before, and from all manners they came to four.
There is enough wind what makes difficult the fixing of the tent. I did not have the same tent as yesterday. It is not a drama, but I had taken care well of closing all the pull knobs and assure me to fold as much as possible the roof, which moreover, is still wetted.
Andrée and Françoise have some difficulties with wind. Their tent flew away, of a few metres. It nothing of broke. With the aid of the others, I no longer know if Lionel or chameliers, they fix it at another place.
With Evelyne, we put stones around the tent and around sand.
The ritual of the evening settles. When the tent is assembled and is ensured one washes itself with the foaming gloves and three drops of water, then rinse with the wet lingettes and one is "clean" My dresses of the evening are ready, since this morning, in my bag out of hermetic plastic to sand and to "possible" rain.
Each one is occupied with its occupations while waiting the hour of the supper. I take some photographs of laying of sun. Ibrahim is to make the taguella and Béchir prepares the supper. Wrinkled, supervises the camels.
The supper is ready. It is not of the couscous, but a kind of ragout, preceded by a chorba with pastes. As a dessert we have dates and the tea.
Environment is very good. The sun laid itself about eighteen hours twenty. It does sinks, rather black and we all are placed around the fire to be discussed, rigoler. The crépitement of wood, the gleam of the flames, wind, stars, the silence wrapping.... Françoise believe to see an arrow in come, "the evening star", we tease it and then draw up comments around the stars, make, satellites, astéroïdes, etc in music that would call for itself variations or improvisations on a topic. Gradually fatigue is felt and we withdraw ourselves to sleep.
Ibrahim asks me whether I can lend it my head light because he no longer finds one of the camels.
Awaiting that he return I prepare my business of tomorrow. It is one of my "manias" that ' to try to anticipate. I can always be mistaken but I play with a tiny margin of error, more especially as I do not have tens of possibilities.
Ibrahim returned. I think that at the end of the week it will be given one of our lamps as an extra tip. I about speak to Evelyne and it is over the same wavelength.
I allow myself again to invade by the silence which surrounds me. I hear nevertheless the comings and goings of the crew which is itself busy around the camp. That reminds me that Béchir had shown that we would take breakfast about seven hours.
At six hours I awake Evelyne and we start to arrange our business. Put within scope that which we consider to need during the day and to pack that of which one will not need before the evening. First friction with Evelyne. She no longer finds her Aquatab pellets, to purify water, and as I say it to seek, it panics. I know although passed to it three plates of ten pellets each one. She finds them finally. All enters into the order. It apologises for having taken itself away.
Although I have the practice it is nevertheless painful.
We bring out our bags and leave the open large tent for it to dry a maximum. The dew outside and condensation inside had the ambient humidity in the tent at slightly more than 80% assembled. The temperature, without being cold is all the same fresh: approximately six degrees. As soon as the sun pointed its muzzle all starts to be heated as by enchantment.
We observe Ibrahim who is in the train of chipoter to the embers, when we learn with astonishment that it is to cook a bread in sand. This involves "the taguella", Tuareg typical bread. We take some photographs of its manipulations and I promise me to be more attentive the next time.
Breakfast consists of a few pieces of this bread, still hot, I would say even extreme, and a little quince or kind cheese jam "Cow who laughs". The whole accompanied by the tea or by coffee, to the choice.
I take of the tea which as the day before has a special taste, extremely, different of the mint tea to which I am become accustomed.
I wonder even whether there is mint.
After breakfast we dismount the tents and put them after a fashion in their respective bags.
I check that my business of the day be quite ready: my rucksack, the waistcoat, the K-way, the full and purified flask, the camera, the chèche, sun lotion, the wet lingettes and disinfecting them, etc.
One of the chameliers was recover them and one starts to seek them.
We, the tourists, do not know too well who make, what one expects from us. I would like to help, but I am afraid to be an embarrassment rather than a reinforcement. I imagine that gradually, as in any situation of the kind, each one will find its place and its attributions.
Finally we raise the camp about eight hours forty-five.
We advance on a stony and fine sand plain, still wet of the dew.
We cross a kind of water point, with a feeding trough and a square building which probably serves as a refuge in cases or by bad weathers.
As we advance, I am disappointed slightly. It is not the desert that I imagined and I regret slightly not having chosen Tamanrasset.
Indeed, there is everywhere of signs of all-roads vehicle passage, in far constructions, synopses certainly, but human are seen, and then, this fence of the Djebil park which expands, with its white stakes, to loss of sight.
We grow a sheep herd and while awaiting that the chamelière team, which had stopped to give a drink to the camels, catches up with us Béchir discusses with the shepherd.
We take up again the road by gradually moving away us from our camping. We start to cross an extent of small dunes, not higher than ourselves but which starts to give another character the excursion.
The stony plain left the place to a sand extent which, as a result of the dew or the rains of last week, is very wet. Extremely astonishing when it is thought that one is supposedly in the desert. There is badly vegetation, another astonishing fact. Not only one tree, but of the shrubs isolated by Ci thereby, sometimes not higher than three apples, sometimes higher than we.
To observe the provision of sand one has difficulty in determining the direction of dominant wind. At least me I do not arrive. According to my readings on sand, a dune, and so small or large i.e. it, gives a soft slope to wind and an abrupt on the other side. The sand pushed by wind goes up the soft slope and falls down. It also is that which forms part of the displacement of the dunes. But, what say, when one is in front of a crater with plant in the middle and all around sand? My only interpretation is that wind can blow of any direction.
Although we gradually move away there is still e time with other of the all-roads vehicle passage traces.
I hear to far engine noise, but to the power I conclude rather quickly that it is an autochthonous. Indeed, a few minutes later he passes near us and he greets us, then moves away on his caught cold light motor cycle.
The sun is increasingly pressing, same as there are clouds scattered.
A breeze slight aid to give the freshness impression. I measure from time to time the temperature which remains slightly underneath the 30 degrees. The chèche, contrary to the hot impression that it gives, proves very practical. Indeed it keeps a certain humidity of my perspiration which with wind refreshes somewhat. Moreover, according to as it is tied it protect the ears and the figure of the sun little.
One will soon make a halt. Béchir starts to collect wood. It is the sign that within the next few the minutes which it will seek a site.
Less of time that are needed to say it, fire is lit. Camels were discharged, which shows to me that one will remain a right moment on the spot.
One went approximately three and a half hours, with two small pauses of less than ten minutes to drink slightly and eat a biscuit.
Each one seeks a site more or less to the shade. As I do not like too much to be lying, I saunter, I observe, I analyse, I reflected, I try to find replies to the questions that I place myself.
The group without not being welded yet, is not too heterogeneous.
Lionel; Frédéric, Isabelle and Babeth seem enough to be become accustomed to go. Andrée, cap!, at its seventy years it is in full form. Françoise too, it goes rather well. We, I know us. I know of the resistance of Evelyne and her weak point: chattering.
I observe Béchir, cutting the vegetables: tomatoes, young onion growths, carrots, cabbages, lemon, etc it adds also a box of tuna to.
Even if I appreciated the couscous of evening yesterday I should make an effort to eat some every day. At my major surprise it is a kind of taboulé delicious cold. I believe that he also added black radish celery. He certainly added spices. The whole with the taguella that Ibrahim has just cooked.
This time, I observed it: First of all he lights fire with large branches to constitute oneself a good brassier. Which the dimension is proportional to the diameter of the bread that is prepared. While fire makes embers, in a basin or metal basin in enamel (called topsi, according to certain sites) it puts flour handles slightly of salt and of water. It kneads the paste by adding a little water if need be, until it has required consistency. While it rests covered with a tissue, it again deals with fire. It arranges it in order to have an ember round. Not far it makes a sand monticule that it covers with a white bag (the colour, is not of an importance. I imagine that it is the bag that he had within reach) on this bag which is therefore on the sand monticule, it deposits the paste still wrapped in the blue tissue that he draws aside. Little by little, he starts to stretch the paste which at the start is in the form of a ball, to give it a circular form. In fact the sand monticule serves it as a support to stretch the paste, from the top towards the base. When it is satisfied of the dimension it draws aside the embers with same sand and deposits the "large pizza" that it covers immediately with embers. It supervises the boiling by covering of sand possible paste burstings.
After a few minutes, ten, it gives small stick knocks on the surface to check consistency and consequently the degree of carbonisation. It is the experiment which dictates it the moment to turn over the paste.
Still using the stick, it demonstrates the external limits or edges of the taguella that it collects with naked hands and that it turns over prestement. It again covers with embers and supervises cooking.
Approximately between the beginning and the end that takes hardly thirty minutes. When he considers that cooking is finished it brings out the bread of the embers that it deposits on the white bag and using the blue tissue it whips both surfaces in order to make sand and the embers which would have remained leave hung. It now remains only to cut and eat.
The remaining embers are useful for heating the water of the tea and for burning in end possible waste.
We eat the delicious salad with the extreme bread by places. As a dessert we receive an orange each one. Orange to the authentic taste.
The crew eats with us, but not exactly in the same "table", there is a kind of invisible barrier, which has the effect that while being with us they remain slightly in divergence.
After the dessert, we drink the tea, that I appreciate particularly, even if I am not made to me to the taste yet. It is anachronism only to drink heat by similar heat.
Béchir announces that we will make a nap. On this fact, it rises, it takes its djellaba, and lays himself the shade of a shrub while covering himself completely. I suspect it of falling asleep immediately.
In our turn, each one seeks its corner of shade more or less awkwardly, or no shade of the whole. Ibrahim, like wrinkled, either they profit from a shade, or they manufacture it with a cover on a shrub, with a mattress folded in vertical, etc means are unlimited, the only limit is imagination.
I profit faithful with myself to withdraw oneself and profit from silence. I tried to write but the breeze, and so light i.e. it, it carts fine sand dust which settles on paper and arranges for misfires with my pen. He squeaks, I have good it blow above, a few seconds later of other dust settle. I give writing up therefore.
Nature's needs compel me to draw aside somewhat. I have with me all what is required: toilet paper, the wet lingettes and the box of matches. An action also simple request all the same a reflection moment because not having finished with paper, while I serve me a second time, here is the first which flies away. Shit!!! it is the case to say it. Good, I will collect it more afterwards. One, but not two. The second I wedge it, nail in sand with a small branch.
Principle that I will adopt for the future.
I do not know from where, but I finished only in flopée of flies bourdonnantes already are to the work. I leave to the research of the piece which flew away and which by chance already approached the group. I return and I burn papers.
It is on the instructions of the agency that I thus acted just like the others. That appears a good council to me and a good manner of preserving natural space, of our waste. Lesson to be learnt from this first experience: the stick and/or a stone.
Gradually the camp manages itself. Chameliers leave to the research of the camels whom despite being impeded manage to move away from a few hundred metres. We fill the tank with water in our flasks.
When camels are back, we help to charge them with best than we can it.
We get under way about fifteen hours, under an increasingly heavy sun.
We insert to us also much more in the dunes because they one lost solid consistency that gave them the dew of the night. That reassures me and satisfies me at the same time.
Despite sand it is not too difficult to advance because after all it sand is not the El summer is not as dry than it seems. The landscape is splendid. The group stretches itself Béchir at the head and each one advances according to its rhythm or thoughts.
I observe the Béchir traces, they are almost unperceivable: flat soles with a light trail to the base of the straight foot. It advances of a step that would be catalogued of nonchalant, as if it was in walk. But its tread is sure and regular. Moreover it makes no useless effort. It does not approach the face dunes but by wavering them on the side. When it is at the top it follows the peaks as much as possible. Our traces, on the other hand, seem of the passage of a herd. Soles with a great deal of relief, geometrical forms, registrations: "Eagle", "Vibram", etc.
The Béchir traces are based and disappear in a few minutes. Moreover, for a moment, to the most dense one of the dunes it allowed to trail its stick to facilitate us the progress in its wake. I try to follow his way in order to save myself energy.
After a regrouping halt at the top of the dunes, we start a descent towards what one could call a small valley where shrubs are in abundance and where one will find consequently good wood to make fire.
We make the final adoption at seventeen hours.
We discharge the camels and seek a site to install the tents. Two groups were done quite naturally: Lionel, Frédéric, Isabelle and Babeth of a coast and Françoise, Andrée and us other. There is no rivalry, this involves quite simply because they knew each other already before, and from all manners they came to four.
There is enough wind what makes difficult the fixing of the tent. I did not have the same tent as yesterday. It is not a drama, but I had taken care well of closing all the pull knobs and assure me to fold as much as possible the roof, which moreover, is still wetted.
Andrée and Françoise have some difficulties with wind. Their tent flew away, of a few metres. It nothing of broke. With the aid of the others, I no longer know if Lionel or chameliers, they fix it at another place.
With Evelyne, we put stones around the tent and around sand.
The ritual of the evening settles. When the tent is assembled and is ensured one washes itself with the foaming gloves and three drops of water, then rinse with the wet lingettes and one is "clean" My dresses of the evening are ready, since this morning, in my bag out of hermetic plastic to sand and to "possible" rain.
Each one is occupied with its occupations while waiting the hour of the supper. I take some photographs of laying of sun. Ibrahim is to make the taguella and Béchir prepares the supper. Wrinkled, supervises the camels.
The supper is ready. It is not of the couscous, but a kind of ragout, preceded by a chorba with pastes. As a dessert we have dates and the tea.
Environment is very good. The sun laid itself about eighteen hours twenty. It does sinks, rather black and we all are placed around the fire to be discussed, rigoler. The crépitement of wood, the gleam of the flames, wind, stars, the silence wrapping.... Françoise believe to see an arrow in come, "the evening star", we tease it and then draw up comments around the stars, make, satellites, astéroïdes, etc in music that would call for itself variations or improvisations on a topic. Gradually fatigue is felt and we withdraw ourselves to sleep.
Ibrahim asks me whether I can lend it my head light because he no longer finds one of the camels.
Awaiting that he return I prepare my business of tomorrow. It is one of my "manias" that ' to try to anticipate. I can always be mistaken but I play with a tiny margin of error, more especially as I do not have tens of possibilities.
Ibrahim returned. I think that at the end of the week it will be given one of our lamps as an extra tip. I about speak to Evelyne and it is over the same wavelength.
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